Regeneracija narave, spoštovanje biotske raznovrstnosti in zagotavljanje dostojnega življenja za vse ljudi je nekaj, kar je nujno potrebno in čemur se ne moremo izogniti. Ustrezno ovrednotenje okolja, na katerem temelji prihodnost nas kot vrste in prihodnost planeta, na katerem živimo, zahteva opustitev netrajnostnih praks in nujno potrebno spremembo sistema.
Vendar pa teh sprememb ni mogoče doseči zgolj s političnimi dogovori, finančnimi spodbudami ali tehnološkimi inovacijami, pa naj bodo še tako ključne. Trajne in resnične spremembe zahtevajo učenje, ki je ključno za oblikovanje sedanjosti in prihodnosti planeta ter novih generacij. Imeti enotno razumevanje pomeni delovati v skladu s skupno strategijo: razumeti, delovati in naslavljati to krizo skupaj.
Na podlagi teh razmišljanj je nastal GreenComp, novi evropski okvir kompetenc za trajnost, ki ga je v začetku leta predlagala Evropska komisija. GreenComp namreč pomeni dejansko raziskovanje skupnega besedišča, skupnega obzorja, referenčni model za dialog, učenje, izmenjavo dobrih trajnostnih praks za spodbujanje participativnih ukrepov, usmerjenih v izgradnjo alternativne prihodnosti.
Glede na njegovo kompleksno naravo, je koncept trajnosti dvoumen in se nenehno razvija ter je enostransko ireduktibilen samo za določena področja znanja in dejavnosti. Če trajnost, kot navaja GreenComp, »postavlja v ospredje potrebe vseh oblik življenja in planeta ob zagotavljanju, da človek s svojimi dejanji ne presega omejitev planeta«, je jasno, da je lahko smer, v katero nas potiska Komisija, zgolj sistemska in medsebojno povezana vizija, v kateri se prepletajo okolje, družba in gospodarstvo. Za nadaljnjo pojasnitev te dvoumnosti obstaja definicija trajnostnih kompetenc, ki so namenjene »spodbudi udeležencev izobraževanj, da prevzamejo vrednote trajnostnega razvoja in sprejmejo zapletene sisteme, da bi ukrepali ali zahtevali ukrepanje, ki povrne in vzdržuje zdravje ekosistema ter poveča pravičnost, ustvarjajoč vizije za trajnostno prihodnost«. Evropa tako želi poudariti potrebno sinergijsko delovanje: civilno družbo in politične voditelje je treba izobraziti za dejanja, ki so usmerjena v pravičnost (pa naj gre za družben, okoljski ali gospodarski vidik), za zdravje planeta samega in vseh bitij, ki ga naseljujejo ter pri tem vzdržujejo to ključno ravnotežje na neprimeren način in vanj grobo posegajo s prekomernim izkoriščanjem njegovih virov. V tem smislu bi moralo biti gospodarstvo funkcionalno za družbo in slednja bi morala živeti na enakovreden in dostojanstven način znotraj okolja, ki daje toliko, kot prejema.
Da pa bi dosegli, kar se danes zdi trajnostna utopija, je, tako kot vedno, potrebno začeti pri izobraževanju in usposabljanju in, celo pred tem, pri skupnem jeziku in doseganju teh spretnosti – znanja in nazorov, ki nam omogočajo, da se v tej kompleksnosti orientiramo. Iz tega razloga postane vseh dvanajst kompetenc, ki jih predstavlja GreenComp, ključnih pri nekakšnem gibanju, ki pomeni pomikanje iz notranjosti, iz predpostavke o trajnostnih vrednotah in njihovi kompleksnosti, proti zunanjosti, v smeri zamisli o kolektivni, participativni, demokratični trajnostni prihodnosti, ki jo je mogoče doseči samo z individualnimi, kolektivnimi in političnimi dejanji.
Ker pa se ponavljanje celostne vizije nikoli ne zaključi, konec postane začetek, zunanjost, akcija se začne pri samem konceptu GreenComp, od oblikovanja z namenom, da bi v naslednjem letu dosegli vsakogar, ne glede na starost, izobrazbo in geografski položaj, tako da so lahko vsi resnično del sveta in prihodnosti, ne da bi bil pri tem kdo zapostavljen. Tako naslovna slika na simbolični način prikazuje ravnovesje ekološkega sistema, ki se odraža v obzorju svojega razumevanja: čebelji panj, ki ponazarja vrednote trajnosti (ponazarjanje trajnostnih vrednot), čebele, kolektivna in individualna bitja, ki v njem živijo in zanj skrbijo (trajnostno delovanje) ter počivajo na cvetlicah (skrbijo za trajnostno prihodnost), iz katerih bodo nastali novi plodovi in nov cvetni prah (zaobjemajo zapletenost trajnostnega koncepta), hrana za čebele in temelj za življenje samo.
Opomba: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040